Een baby behaalt heel wat mijlpalen tijdens zijn eerste levensjaar. De zintuiglijke ontwikkeling is in volle gang. Door deze ontwikkeling gaat de baby zich actief richten op zijn omgeving. Geluiden, geuren, kleuren en vormen prikkelen hem constant om op onderzoek uit te gaan. Baby’s kijken en luisteren voortdurend naar de wereld om hen heen en voelen het liefst aan alles wat ze tegenkomen. Doordat het spierstelsel zich ontwikkelt, kan de baby zich motorisch ook verder gaan ontplooien. De baby’s hebben baat bij een zo gemakkelijk mogelijke overgang van de wereld thuis naar het Kinderdagverblijf. Hiervoor houden wij zoveel mogelijk hetzelfde eet en slaapritme aan als thuis. Voorop staan de drie R-en: rust, reinheid en regelmaat. Dat neemt niet weg dat we ook speelgoed aanbieden om hun nieuwsgierigheid te prikkelen en ze te stimuleren om te bewegen.
De groeiende zelfstandigheid speelt na tweeëneenhalf jaar een steeds grotere rol. De dreumes is nu peuter geworden en wil eigenlijk meer dan hij kan. Maar doordat een peuter moeilijk ‘nee’ kan accepteren, leidt dat nogal eens tot conflicten. Deze fase is zeer leerzaam voor het kind. Hij gaat op zoek naar grenzen en ontwikkelt zelfbesef en wilskracht. Motorisch ontwikkelt de peuter zich verder: hij leert rennen, klimmen en fietsen. De fijne motoriek wordt sterk verbeterd: in plaats van krassen gaat de peuter tekenen. Dit wordt natuurlijk ondersteund door het toenemende denkvermogen. De taalontwikkeling is dusdanig dat een peuter zich rond de leeftijd van drie jaar over het algemeen goed verstaanbaar kan maken. Ook op het sociaal-emotionele vlak maakt de peuter grote vorderingen. Er ontstaat een ‘jij’-besef, waardoor de peuter geleidelijk aan rekening gaat houden met anderen. Peuters gaan echt samen spelen, krijgen vriendschappen en kunnen beter meedoen aan groepsactiviteiten. De peuter is een sociaal individu die streeft naar zelfstandigheid.
De verticale groep bestaat uit kinderen in de leeftijd van ongeveer 10 weken tot 4 jaar. Door de verschillende leeftijden kunnen de kinderen zich aan elkaar. In een verticale groep kan elk kind in zijn eigen tempo de wereld ontdekken en zich ontwikkelen. Daarnaast is het mogelijk dat broertjes en zusjes van verschillende leeftijden bij elkaar in de groep zitten.
Een baby behaalt heel wat mijlpalen tijdens zijn eerste levensjaar. De zintuiglijke ontwikkeling is in volle gang. Door deze ontwikkeling gaat de baby zich actief richten op zijn omgeving. Geluiden, geuren, kleuren en vormen prikkelen hem constant om op onderzoek uit te gaan. Baby’s kijken en luisteren voortdurend naar de wereld om hen heen en voelen het liefst aan alles wat ze tegenkomen. Doordat het spierstelsel zich ontwikkelt, kan de baby zich motorisch ook verder gaan ontplooien. De baby’s hebben baat bij een zo gemakkelijk mogelijke overgang van de wereld thuis naar het Kinderdagverblijf. Hiervoor houden wij zoveel mogelijk hetzelfde eet en slaapritme aan als thuis. Voorop staan de drie R-en: rust, reinheid en regelmaat. Dat neemt niet weg dat we ook speelgoed aanbieden om hun nieuwsgierigheid te prikkelen en ze te stimuleren om te bewegen.
De groeiende zelfstandigheid speelt na tweeëneenhalf jaar een steeds grotere rol. De dreumes is nu peuter geworden en wil eigenlijk meer dan hij kan. Maar doordat een peuter moeilijk ‘nee’ kan accepteren, leidt dat nogal eens tot conflicten. Deze fase is zeer leerzaam voor het kind. Hij gaat op zoek naar grenzen en ontwikkelt zelfbesef en wilskracht. Motorisch ontwikkelt de peuter zich verder: hij leert rennen, klimmen en fietsen. De fijne motoriek wordt sterk verbeterd: in plaats van krassen gaat de peuter tekenen. Dit wordt natuurlijk ondersteund door het toenemende denkvermogen. De taalontwikkeling is dusdanig dat een peuter zich rond de leeftijd van drie jaar over het algemeen goed verstaanbaar kan maken. Ook op het sociaal-emotionele vlak maakt de peuter grote vorderingen. Er ontstaat een ‘jij’-besef, waardoor de peuter geleidelijk aan rekening gaat houden met anderen. Peuters gaan echt samen spelen, krijgen vriendschappen en kunnen beter meedoen aan groepsactiviteiten. De peuter is een sociaal individu die streeft naar zelfstandigheid.
Naschoolse- en vakantieopvang moet een toevoeging zijn voor uw kind, meer dan alleen een verblijfplaats gedurende uw werktijden. Deze toevoeging bereiken wij door een uitdagende en kleurrijke locatie aan te bieden. In de uren dat uw kind bij ons verblijft zullen er naast ontspanning ook activiteiten worden aangeboden welke creativiteit, cultuur en beweging stimuleren.
Op de lange dagen in de schoolweken (woensdag en vrijdag) zal er aan de kinderen tussen de middag een warme maaltijd worden aangeboden. Hierdoor kunnen zij rest van de dag vol energie de wereld ontdekken. Tijdens de schoolvakanties eten we iedere dag een warme maaltijd tijdens de lunchtijd. Het verzorgen en bereiden van de maaltijden zullen onderdeel zijn van de activiteiten die worden aangeboden.
Vanzelfsprekend zullen de BSO kinderen ook veel te vinden zijn op de kinderboerderij waar zij onder begeleiding de dieren zullen verzorgen.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws en updates.
Met het versturen van dit formulier ga je akkoord met ons privacy beleid. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld.